Maandag 2 december zal Anna Beth Smeltekop, een zeer ervaren communicatiestrateeg die zich met veel passie inzet voor een betere, mooiere en gezondere wereld, ons meenemen in haar landelijke campagne. Ze werkt het liefst voor organisaties met een maatschappelijk doel. Samen met een team ontwikkelde ze voor Milieu Centraal de training (gedragsinterventie) en landelijke campagne ‘Mijn Stijl iD’. Deze training richt zich vooral op jonge vrouwen en helpt hen te ontdekken welke stijl echt bij hen past. En dat helpt om minder kleding te kopen.
Om binnen de grens van 1,5 graad opwarming van de aarde te blijven, zoals vastgelegd in het klimaatakkoord van Parijs, zou iedere wereldburger maximaal vijf nieuwe kledingstukken per jaar mogen kopen. Nederlanders kopen echter gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar… Je wordt in je omgeving constant verleid om iets nieuws te kopen, en wie een toffe nieuwe jeans scoort, wordt bovendien beloond met een kortdurend geluksgevoel. Er komt een beetje dopamine vrij in je brein – een fijn gevoel dat je steeds opnieuw wilt ervaren.
De online training is tot stand gekomen in samenwerking met Psychologie Magazine en is volledig onderbouwd vanuit gedragswetenschap, impactonderzoek en fashionpsychologie. In zes stappen leren modepsycholoog Anke Vermeer, kledingstylist Mirjam Hamming en gedragswetenschapper Judith Roumen de deelnemers een eigen kledingstijl te ontwikkelen en weloverwogen duurzame keuzes te maken. Dankzij de PR-inzet werd de grote impact van de kledingindustrie tijdens de campagne ook breed uitgemeten in de media, van het 8-uur journaal tot columns in Vogue. Anna Beth neemt ons mee in de achtergronden van de campagne en wat er nodig is om een effectieve online training en campagne te ontwikkelen.