Anna Beth Smeltekop is een zeer ervaren communicatiestrateeg die zich met veel passie inzet voor
een betere, mooiere en gezondere wereld. Ze werkt dan ook het liefst voor organisaties met een
maatschappelijk doel. Samen met een team ontwikkelde ze voor Milieu Centraal de training
(gedragsinterventie) en landelijke campagne ‘Mijn Stijl iD’. Deze training richt zich vooral op jonge
vrouwen en helpt hen te ontdekken welke stijl echt bij hen past. En dat helpt om minder kleding te
kopen.
Om binnen de grens van 1,5 graad opwarming van de aarde te blijven, zoals vastgelegd in het
klimaatakkoord van Parijs, zou iedere wereldburger maximaal vijf nieuwe kledingstukken per jaar
mogen kopen. Nederlanders kopen echter gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar… Je wordt in
je omgeving constant verleid om iets nieuws te kopen, en wie een toffe nieuwe jeans scoort, wordt
bovendien beloond met een kortdurend geluksgevoel. Er komt een beetje dopamine vrij in je brein –
een fijn gevoel dat je steeds opnieuw wilt ervaren.
De online training is tot stand gekomen in samenwerking met Psychologie Magazine en is volledig
onderbouwd vanuit gedragswetenschap, impactonderzoek en fashionpsychologie. In zes stappen
leren modepsycholoog Anke Vermeer, kledingstylist Mirjam Hamming en gedragswetenschapper
Judith Roumen de deelnemers een eigen kledingstijl te ontwikkelen en weloverwogen duurzame
keuzes te maken. Dankzij de PR-inzet werd de grote impact van de kledingindustrie tijdens de
campagne ook breed uitgemeten in de media, van het 8-uur journaal tot columns in Vogue. Anna
Beth neemt ons mee in de achtergronden van de campagne en wat er nodig is om een effectieve
online training en campagne te ontwikkelen.